Ontspanning

Wanneer u besluit om te stoppen met roken, kan het helpen om erachter te komen wat u kunt verwachten tijdens het proces. Sommige mensen hebben slechts een paar milde symptomen als ze stoppen, maar anderen vinden het moeilijker.

Hoewel ontwenning een uitdaging kan zijn, kan het helpen als je de symptomen ziet als tekenen dat je lichaam herstelt van de schade die roken heeft veroorzaakt.

Veel mensen vinden dat ontwenningsverschijnselen na twee tot vier weken volledig verdwijnen, hoewel ze voor sommige mensen langer kunnen duren. Symptomen hebben de neiging om in die tijd te komen en te verdwijnen. Vergeet niet, het zal voorbijgaan en je zult je beter voelen als je volhoudt en voorgoed stopt.

Symptomen wanneer u stopt met roken

Veel voorkomende symptomen die u kunt ervaren tijdens uw herstel zijn:

onbedwingbare trek – deze kunnen in het begin sterk zijn, maar duren meestal maar een paar minuten. Als je elk ervan weerstaat, worden ze in de loop van de tijd minder krachtig

 
rusteloosheid en moeite met concentreren of slapen – deze zullen overgaan als uw lichaam went aan niet roken. Ontspanning en diepe ademhaling kunnen helpen. Het is ook een goed idee om je cafeïne-inname te verminderen, want als je stopt met roken absorbeert je lichaam bijna twee keer zoveel cafeïne als normaal, waardoor je je angstig, prikkelbaar en rusteloos kunt voelen prikkelbaarheid, woede, angst, depressieve stemming – dit is allemaal normaal: raak niet in paniek. Accepteer gewoon dat je een tijdje emotioneel zult zijn en dat het voorbij zal gaan

toename van eetlust en gewichtstoename – dit kan enkele weken duren. Vooruit plannen kan helpen. Better Health Channel heeft tips voor het beheren van gewichtstoename wanneer u stopt.

Minder vaak voorkomende symptomen die u kunt ervaren – die ook zullen overgaan – zijn onder meer:

  • verkoudheidssymptomen zoals hoesten, keelpijn en niezen
  • constipatie
  • duizeligheid of licht gevoel in het hoofd
  • mondzweren

Naarmate de tijd verstrijkt, zult u merken dat deze symptomen zwakker worden en zult u eraan denken minder te roken. Als u ernstige of langdurige symptomen heeft, kan het helpen om deze te bespreken met een gezondheidsdeskundige of een Quitline-specialist.

Je emotioneel voelen als je stopt

Je emotioneel

In de eerste dagen en weken dat je stopte met roken, konden de emotionele ups en downs aanvoelen als een achtbaanrit. Het aanbrengen van grote veranderingen in je leven kan natuurlijk leiden tot verhoogde emoties.

Sommige mensen beschrijven stoppen met roken als het gevoel dat je een vriend verliest. Zolang je begrijpt dat dit slechts een fase is en wat je normaal voelt, kun je door de moeilijke tijden rijden en je meer zelfverzekerd voelen zonder sigaretten.

0
Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copyrights © 2019 www.osbj.be | All Rights Reserved
Stoppen Met Roken